R E G U L A M I N R A D Y N A D Z O R C Z E J HRUBIESZOWSKIEJ SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ IM. ST. STASZICA W HRUBIESZOWIE

Załącznik Nr 1

do Uchwały Nr 15/2018

Walnego Zgromadzenia HSM

z dnia 5lipca 2018 roku

R E G U L A M I N 

R A D Y         N A D Z O R C Z E J

HRUBIESZOWSKIEJ SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ IM. ST. STASZICA

W HRUBIESZOWIE

  1. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Rada Nadzorcza sprawuje kontrole i nadzór nad całokształtem działalności Spółdzielni.

§ 2

Rada Nadzorcza działa na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1560 z późn. zm.),

  2. Ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 845 z późn. zm.)

  3. Postanowień Statutu i niniejszego Regulaminu.

II. ORGANIZACJA RADY NADZORCZEJ

§ 3

  1. Pierwsze posiedzenie Rady Nadzorczej zwołuje Przewodniczący Walnego Zgromadzania na którym dokonano wyboru członków Rady lub Przewodniczący ostatniej części Walnego Zgromadzenia w ciągu 14 dni.

  2. Rada Nadzorcza wybiera ze swojego grona Prezydium w składzie: Przewodniczący Rady Nadzorczej, Zastępca Przewodniczącego, Sekretarz i Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

  3. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności pełnienia przez niego funkcji wszelkie czynności podejmuje Z-ca Przewodniczącego.

  4. Kandydaci na Przewodniczącego Rady zgłaszani są na posiedzeniu przez Członków Rady. W przypadku gdy zgłoszony zostanie jeden kandydat, zostaje on wybrany, gdy uzyska poparcie, co najmniej 50% pozostałych Członków Rady obecnych na posiedzeniu. W przypadku, gdy zostanie zgłoszona większa ilość kandydatów, wybrany zostaje ten kandydat, który uzyska największą ilość głosów.

  5. Po wyborze Przewodniczącego Rady Nadzorczej, w ten sam sposób dokonuje się wyboru pozostałych członków Prezydium.

  6. Przewodniczący Rady Nadzorczej kieruje pracami Rady .

  7. Rada Nadzorcza może odwołać z pełnionych funkcji członków Prezydium lub Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

  8. Zadaniem Prezydium Rady jest organizowanie pracy Rady Nadzorczej Prezydium i komisje

Rady Nadzorczej mają tylko charakter pomocniczy dla Rady, a w szczególności nie mogą podejmować uchwał oraz żadnych decyzji, jak też formułować wiążących zaleceń pod adresem członków, organów Spółdzielni oraz jej pracowników.

9. Prezydium Rady Nadzorczej ma prawo wglądu do wszystkich dokumentów w zakresie organizowania pracy Rady Nadzorczej.

§ 4

  1. Rada Nadzorcza powołuje ze swojego składu Komisję Rewizyjną w składzie 4 osób, jako komisję stałą.

  2. Rada może powoływać komisje czasowe (okresowe). Komisja czasowa składa się co najmniej z 3 osób wybieranych z członków Rady Nadzorczej w głosowaniu jawnym. Komisja wybiera ze swojego grona przewodniczącego.

  3. Komisja stała i czasowe pracują na podstawie planu pracy, opracowanego przez siebie i zatwierdzonego przez Radę. Każda komisja czasowa na podstawie upoważnienia Rady jest uprawniona do wykonywania w ustalonym dla niej czynności kontrolnych.

  4. Komisje mają charakter opiniodawczo-doradczy.

  5. Komisje Rady współpracują ze sobą i w razie potrzeby mogą obradować wspólnie. W przypadku wspólnych obrad sporządza się tylko jeden protokół.

  6. Z przeprowadzonych czynności komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji i wraz z wnioskami przedstawia na posiedzeniu Rady Nadzorczej. W razie niemożności podpisania przez wszystkich członków przewodniczący komisji czyni o tym wzmiankę, podając przyczynę braku podpisu jej członka.

  7. Rada może w czasie kadencji dokonywać w marę potrzeby zmian w składzie komisji stałej i okresowych.

III. KADENCJA RADY NADZORCZEJ

§ 5

  1. Członkowie Rady Nadzorczej są wybierani spośród członków Spółdzielni na okres 3-letniej kadencji.

  2. Mandaty członków Rady Nadzorczej wygasają z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia zatwierdzającego sprawozdanie finansowe Spółdzielni za ten rok obrotowy w którym mija 3 lata od dnia powołania członków Rady Nadzorczej danej kadencji.

  3. Zastępca członka Rady Nadzorczej, który objął funkcje w miejsce członka Rady Nadzorczej, którego mandat wygasł, wykonuje swoje funkcje do końców kadencji całej Rady Nadzorczej lub do czasu posiadania uprawnień do zasiadania w Radzie.

  4. Każdy z członków Rady Nadzorczej może zrzec się mandatu w formie pisemnej członka Rady Nadzorczej w okresie jej kadencji bez podania powodów. Zrzeczenie powinno być złożone na ręce Przewodniczącego Rady Nadzorczej i jest skuteczne z chwilą przedstawienia na najbliższym plenarnym posiedzeniu Rady.

  5. W razie powzięcia przez Radę Nadzorczą wiadomości o naruszeniu przez członka Rady zakazu konkurencji określonego przepisami ustawy Prawo spółdzielcze Rada może podjąć uchwałę o zawieszeniu członka tego organu w pełnieniu czynności. W takim przypadku Zarząd obowiązany jest zwołać w terminie 6 miesięcy Walne Zgromadzenie celem rozstrzygnięcia o uchyleniu zawieszenia bądź odwołania zawieszonego członka.

            1. OBOWIĄZKI CZŁONKÓW RADY NADZORCZEJ

§ 6

Członek Rady Nadzorczej jest zobowiązany do zachowania jako poufnych wszelkich informacji (ustnych, pisemnych lub w formie elektronicznej), do których dostęp uzyskał w związku z udziałem w Radzie Nadzorczej i nie udostępniania ich osobom trzecim. Zobowiązanie do zachowania poufności ma zastosowanie niezależnie od tego, czy informacje te były oznaczone jako poufne czy też nie.

      1. ZWOŁYWANIE, PRZEBIEG OBRAD I TRYB PODEJMOWANIA UCHWAŁ

§ 7

1. Rada Nadzorcza odbywa swoje posiedzenia co najmniej raz na miesiąc z uwzględnieniem miesiąca wakacyjnego.

  1. Rada działa w oparciu o plany pracy zatwierdzane okresowo.

  2. Przewodniczący Rady Nadzorczej zwołuje posiedzenie plenarne Rady, wyznaczając datę i miejsce posiedzenia oraz ustalając proponowany porządek Rady. Nie ogranicza to prawa do zwołania posiedzenia Rady na wniosek 4 członków Rady lub na wniosek Zarządu w terminie 2 tygodni od dnia zgłoszenia wniosku.

  3. W imieniu Przewodniczącego Rady, zawiadomienia na piśmie dla członków Rady o czasie, miejscu i proponowanym porządku obrad wysyła pracownik ds. samorządowych. Zawiadomienia winny być doręczone co najmniej na 5 dni przed terminem posiedzenia.

  4. Osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady do udziału w posiedzeniu (członkowie Zarządu, rzeczoznawcy, inni goście) zawiadamiani są w trybie i na zasadach określonych w ust. 3.

§ 8

  1. Posiedzenia Rady Nadzorczej są jawne i mogą się im przysłuchiwać członkowie Spółdzielni.

  2. Prowadzący posiedzenie może za zgodą Rady udzielić głosu osobie przysłuchującej się obradom.

  3. Przebieg posiedzenia Rady, za jej zgodą wyrażony w formie głosowania może być utrwalony za pomocą urządzenia rejestrującego obraz i dźwięk lub też dźwięk.

§ 9

  1. Termin i porządek obrad posiedzenia Rady Nadzorczej ustala Prezydium Rady, z uwzględnieniem wniosków członków Rady lub Zarządu, jeśli posiedzenie zwołano na ich wniosek.

  2. Porządek każdego posiedzenia powinien zawierać:

- stwierdzenie prawidłowości zwołania i jego zdolność do podejmowania uchwał,

- przyjęcia porządku obrad posiedzenia Rady,

- przyjęcie protokołu poprzedniego posiedzenia Rady,

- omówienie wykonania uchwał Rady, jeżeli termin ich realizacji ustalony przez Radę upłynął,

- informację z działalności Prezydium w okresie pomiędzy posiedzeniami Rady,

- informację z działalności komisji w okresie pomiędzy posiedzeniami Rady,

- realizacja porządku obrad,

- składnie propozycji do porządku obrad kolejnego posiedzenia Rady.

  1. Na posiedzeniu Rady, przed przyjęciem porządku obrad, członek Rady może zgłosić Przewodniczącemu umotywowany wniosek o zmianę kolejności omawianych spraw.

  2. Obrady Rady prowadzi Przewodniczący, stwierdzając prawidłowość zwołania posiedzenia i jego zdolność do podejmowania uchwał, o czym czyni się zapis w protokole.

  3. Prowadzący obrady może ograniczyć czas wypowiedzi lub ilość wypowiedzi jednego członka Rady w danej sprawie, a także zwrócić mu uwagę lub odebrać głos, jeśli odpowiedź odbiega od dyskusji.

  4. W sprawach formalnych prowadzący udziela głosu poza kolejnością zgłaszania się

- wnioski formalne:

1) ograniczenie czasu wystąpień,

2) zamknięcie listy dyskutantów,

3) przerwania dyskusji,

4) głosowanie bez dyskusji,

5) kolejności i sposobie rozpatrywania wniosków dotyczących projektów uchwał,

6) zarządzania przerw w obradach,

7) przerwania obrad.

  1. W dyskusji nad wnioskiem formalnym dopuszcza się jedynie dwa głosy jeden za i 1 przeciw, przy czym za głos popierający uważa się wystąpienie osoby zgłaszającej ten wniosek.

  2. Wnioski i oświadczenia do protokołu mogą być zgłaszane ustnie. Na żądanie prowadzącego posiedzenie Rady wnioski i oświadczenia należy składać na piśmie. Rada może przerwać obrady i podjąć je w nowym terminie, nie dłuższym niż 30 dni.

§ 10

  1. Rada wszystkie swoje decyzje i stanowiska wyraża w formie uchwał.

  2. Podjęcie uchwały odbywa się poprzez poddanie pod głosowanie projektu uchwały poprzedzonego dyskusją.

  3. Wnioski najdalej idące powinny być głosowane w pierwszej kolejności.

  4. Wnioski w sprawach formalnych głosowane są poza kolejnością.

  5. Przy obliczaniu głosów wymaganej większości uwzględnia się głosy ,,za”, ,,przeciw” i ,,wstrzymujące”

  6. Członek Rady nie uczestniczy w głosowaniu w sprawie osobiście go dotyczącej.

  7. Głosowanie odbywa się jawnie, o ile przepisy ustawy, Statutu i regulaminu nie stanowią inaczej. Na wniosek członka, Rada Nadzorcza może postanowić o przeprowadzeniu głosowania tajnego.

§ 11

  1. Z odbytych posiedzeń Rady Nadzorczej, Prezydium Rady, komisji stałej i czasowej sporządzane są protokoły które należy przechowywać przez okres 10 lat.

  2. Protokół posiedzenia powinien odzwierciedlać :

- numer kolejny,

- listę obecności,

- porządek obrad,

- nazwiska referentów sprawy,

- nazwiska dyskutantów nad sprawą z podaniem zgłoszonych wniosków,

- wyniki przeprowadzonych głosowań nad wnioskami z podaniem liczby głosów,

- stwierdzenie podjęcia uchwał oraz ich pełną treść wraz z uzasadnieniem, jeśli jest ono wymagane odpowiednimi przepisami,

- oświadczenia członków Rady złożone do protokołu,

- podpis przewodniczącego i sekretarza.

  1. Uchwały podejmowane przez Radę Nadzorczą powinny być w każdym roku kolejno ponumerowane, wpisane do rejestru uchwał i przechowywane w załączeniu do protokołów.

  2. Protokół powinien odzwierciedlać rzeczywisty przebieg obrad, zawierać pełną treść podjętych uchwał, przyjętych wniosków i opinii. Zabierający w dyskusji głos członek Rady, za zgodą Przewodniczącego może podyktować wprost do protokołu swoje wypowiedzi.

  3. Protokół nie może być stenogramem wypowiedzi członków Rady Nadzorczej. Musi być przyjęty i przegłosowany.

  4. Obsługę Rady Nadzorczej zapewnia Zarząd Spółdzielni.

§ 12

Dokumenty sporządzone przez Radę Nadzorczą oraz inne dokumenty do podpisania których zobowiązują ją przepisy Prawa spółdzielczego, ustawa o Spółdzielniach mieszkaniowych oraz Statut, a także korespondencję wysyłaną w jej imieniu, podpisują Przewodniczący Rady Nadzorczej i Sekretarz Rady Nadzorczej.

VI. WYBÓR CZŁONKÓW ZARZĄDU SPÓŁDZIELNI

§ 13

  1. Rada Nadzorcza wybiera członków Zarządu, Prezesa i jego zastępcę w głosowaniu tajnym z nieograniczonej liczby kandydatów, kryteria naboru kandydatów do Zarządu określa Rada Nadzorcza.

  2. Zgłaszanie kandydatów na członka powinno nastąpić do 15 dni przed dniem posiedzenia Rady Nadzorczej, na której będą przeprowadzone wybory członków Zarządu. Kandydat na członka Zarządu powinien złożyć CV.

  3. Listę kandydatów na członków Zarządu przygotowuje Prezydium Rady Nadzorczej, które może poprosić kandydatów o dostarczenie przez nich dodatkowych dokumentów potwierdzających kwalifikacje, staż pracy itp.

  4. Z listą kandydatów na członków Zarządu zapoznaje Przewodniczący członków Rady na posiedzeniu, zarządza wybór komisji skrutacyjnej, w składzie 3 osób, dla przeprowadzenia wyborów członka Zarządu.

  5. Komisja skrutacyjna przygotowuje karty wyborcze, na których w porządku alfabetycznym umieszcza kandydatów na członków Zarządu.

  6. Na członka Zarządu na czas nieokreślony wybrana zostaje osoba, która uzyskała największą ilość głosów. Komisja skrutacyjna sporządza i podpisuje protokół z przeprowadzonych wyborów.

  7. Przy przeprowadzeniu wyborów członków Zarządu, Rada Nadzorcza stosuje się do postanowień Statutu i ustaw dotyczących członków Zarządu.

§ 14

Członków Zarządu, w tym prezesa i jego zastępcę może w każdej chwili odwołać Rada Nadzorcza większością 2/3 głosów członków Rady Nadzorczej określonej w Statucie w głosowaniu tajnym. Odwołanie członka Zarządu wymaga pisemnego uzasadnienia.

§ 15

  1. Rada Nadzorcza podejmuje decyzję, z którymi członkami Zarządu będzie nawiązany stosunek pracy.

  2. Z członkami zatrudnionymi w Spółdzielni Rada Nadzorcza nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy stosownie do wymogów Kodeksu Pracy.

  3. Podejmowanie uchwał w sprawie czynności prawnych dokonywanych między Spółdzielnią a członkiem Zarządu lub dokonywanych przez Spółdzielnię w interesie członka Zarządu oraz reprezentowanie Spółdzielni wystarczy dwóch członków Rady przez nieupoważnionych.

  4. Dla członków Zarządu nie zatrudnionych w Spółdzielni, Rada Nadzorcza ustala wynagrodzenie miesięczne za udział w posiedzeniach Zarządu w wysokości 35 % minimalnego wynagrodzenia za pracę.

VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 16

  1. Członkom Rady Nadzorczej przysługuje miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe wyliczone od minimalnego wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę , w wysokości:

1)Przewodniczącemu Rady Nadzorczej – ryczałt w wysokości 15% minimalnego wynagrodzenia,

2)pozostałym członkom Rady ryczałt w wysokości 12 % minimalnego wynagrodzenia

  1. Wynagrodzenie wyliczone w sposób podany wyżej zaokrągla się do pełnych złotych w górę.

  2. Wynagrodzenie obliczane jest przy zachowaniu proporcjonalności uczestnictwa w posiedzeniach Rady Nadzorczej odbywanych w danym miesiącu.

§ 17

W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem decyduje Rada Nadzorcza w granicach określonych Statutem Spółdzielni i ustawami.

 

R E G U L A M I N R A D Y N A D Z O R C Z E J HRUBIESZOWSKIEJ SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ IM. ST. STASZICA W HRUBIESZOWIE

Możliwość komentowania została wyłączona.