R E G U L A M I N tworzenia i gospodarowania funduszem remontowym HSM
Załącznik do Uchwały Rady Nadzorczej Nr 9/2019 z dnia 21 lutego 2019r
R E G U L A M I N tworzenia i gospodarowania funduszem remontowym Hrubieszowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej im. St. Staszica
_________________________________________________
HRUBIESZÓW LUTY 2019 r.
I. Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, zwana dalej u.s.m. (tj.
Dz.U. z 2003 r. Nr 119 poz. poz.1116 z późn. zm.);
2. Ustawa z dnia 16.09.1982 r. Prawo spółdzielcze (tj. Dz.U. z 2003 r. Nr 188 poz.1848 z
późn. zm.);
3. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz.U. z 2010 r. Nr 243 poz. 1623 z
późn. zm.);
4. Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku od osób prawnych (Dz.U. 1992 nr 21 poz. 86 z
późn. zm.);
5. Statut Hrubieszowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej im. St. Staszica.
II. Postanowienia ogólne
§ 1
Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
-
zasoby mieszkaniowe – to budynki, lokale, części wspólne nieruchomości, budowle, garaże, urządzenia infrastruktury i obiekty działalności społeczno-wychowawczej sfinansowane bezpośrednio z funduszu udziałowego, funduszu zasobów mieszkaniowych lub funduszu wkładów budowlanych i mieszkaniowych,
-
remont – to wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego z dopuszczeniem zastosowania wyrobów budowlanych i technologii innych niż ujęto w stanie pierwotnym,
-
bieżąca konserwacja – drobne prace mające na celu utrzymanie obiektów w należytym stanie technicznym,
-
termomodernizacja – jt. ulepszenie na skutek którego następuje zmniejszenie rocznego zapotrzebowania na energię, która zużywa się do ogrzewania lub podgrzania wody użytkowej,
-
nieruchomość mieszkaniowa – to budynek lub budynki wraz z gruntem przynależnym, w których jest lub może być ustanowione prawo odrębnej własności lokalu zgodnie z u.s.m.,
-
część wspólna nieruchomości – to grunt oraz części wspólne budynku i urządzeń, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonej nieruchomości,
-
mienie Spółdzielni jest zdefiniowane w art.40 u.s.m. i oznacza, że Spółdzielnia pozostaje właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości oraz użytkownikiem lub współużytkownikiem wieczystym gruntu w takim zakresie, w jakim nie narusza to przysługującej członkom i właścicielom lokali nie będącym członkami odrębnej własności lokali lub praw z nią związanych.
W szczególności mieniem spółdzielni pozostają:
- nieruchomości służące prowadzeniu przez spółdzielnię działalności wytwórczej,
budowlanej, handlowej, usługowej, społecznej, oświatowo-kulturalnej,
administracyjnej i innej, zabudowane budynkami i innymi urządzeniami;
- nieruchomości zabudowane urządzeniami infrastruktury technicznej, w tym urządzeniami i sieciami technicznego uzbrojenia terenu związanymi z funkcjonowaniem budynków lub osiedli, z zastrzeżeniem art. 49 Kodeksu cywilnego;
- nieruchomości niezabudowane,
-
lokal użytkowy - to część budynku składająca się z jednego lub więcej pomieszczeń, wydzielona stałymi przegrodami budowlanymi, albo cały budynek, nie będący mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym czy gospodarczym,
-
Spółdzielnia mieszkaniowa – Hrubieszowska Spółdzielnia Mieszkaniowa im. St. Staszica, zwana dalej Spółdzielnią,
-
fundusz remontowy, zwany dalej funduszem – jt. fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych, mienia spółdzielni, lokali użytkowych do których prawa spółdzielcze posiadają członkowie Spółdzielni oraz osoby nie będące członkami Spółdzielni oraz na legalizację lub wymianę wodomierzy i konserwację i naprawy instalacji domofonowych.
III. Zasady finansowania remontów
§ 2
-
Koszty remontów spółdzielnia finansuje z funduszu remontowego.
-
Fundusz remontowy przeznaczony jest na pokrycie kosztów prac remontowych do których wykonania zobowiązana jest Spółdzielnia w celu utrzymania nieruchomości, mienia Spółdzielni w należytym stanie technicznym zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz w należytym stanie estetycznym.
-
Spółdzielnia dokonuje odpisu na fundusz remontowy w ciężar kosztów utrzymania danej nieruchomości oraz wpłat na fundusz remontowy lokali użytkowych i mienia Spółdzielni.
-
Członek Spółdzielni, któremu przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu (mieszkalnego, użytkowego), członek spółdzielni będący właścicielem lokalu, osoba niebędąca członkiem spółdzielni, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub będąca właścicielem lokalu - wnosi opłaty za używanie lokali w wysokości uchwalonej przez Radę Nadzorczą. Spółdzielnia w ramach tej opłaty tworzy fundusz remontowy.
-
Środki finansowe na funduszu remontowym poszczególnych nieruchomości gromadzone są zgodnie z art.4 ust.41 pkt 2 u.s.m.
§ 3
Spółdzielnia tworzy następujące fundusze:
-
Fundusz remontowy utrzymania mienia Spółdzielni.
-
Fundusz remontowy poszczególnych nieruchomości.
-
Fundusz remontowy lokali użytkowych do których prawo spółdzielcze posiadają członkowie Spółdzielni oraz osoby nie będące członkami Spółdzielni.
-
Fundusz legalizacji i wymiany wodomierzy,
-
Fundusz konserwacji i remontów domofonów.
§ 4
-
Spółdzielnia prowadzi ewidencję określoną w art.4 ust.41 pkt 2 u.s.m. w podziale na:
-
fundusz remontowy utrzymania mienia Spółdzielni,
-
fundusz remontowy poszczególnych nieruchomości.
-
fundusz remontowy lokali użytkowych do których prawo spółdzielcze posiadają członkowie Spółdzielni oraz osoby nie będące członkami Spółdzielni.
-
fundusz legalizacji i wymiany wodomierzy,
-
fundusz konserwacji i remontów domofonów.
-
Ewidencja wpływów określona w art.4 ust.41 pkt 2 u.s.m. dla mienia Spółdzielni obejmuje naliczenie funduszu remontowego, a dla lokali w najmie odpowiada wartości naliczenia wchodzącego w ciężar kosztów tych lokali oraz obejmuje wpływy pochodzące z innych źródeł określonych w regulaminie.
-
Ewidencja wpływów określona w art.4 ust.41 pkt 2 u.s.m. dla nieruchomości obejmuje odpisy naliczone w ciężar kosztów gospodarki zasobami i wpływy pochodzące z innych źródeł określonych w regulaminie.
-
Ewidencja wpływów określona w art.4 ust.41 pkt 2 u.s.m. dla lokali użytkowych do których prawo spółdzielcze posiadają członkowie Spółdzielni oraz osoby nie będące członkami Spółdzielni obejmuje odpisy naliczone w ciężar kosztów gospodarki zasobami i wpływy pochodzące z innych źródeł określonych w regulaminie.
§ 5
-
Zakres prac remontowych dla nieruchomości w podziale na poszczególne rodzaje funduszy remontowych ujmowanych następnie w planie rzeczowym remontów sporządza się na podstawie kontroli okresowych i przeglądów bieżących stanu technicznego budynków i budowli oraz wniosków mieszkańców danych nieruchomości. Terminy i częstotliwość kontroli i przeglądów okresowych wynikają z przepisów prawa, a także uchwał podejmowanych przez Radę Nadzorczą Spółdzielni
-
Plan remontów określający zakres rzeczowy i finansowy zatwierdzony jest na każdy rok kalendarzowy uchwałą Rady Nadzorczej.
-
Podejmując uchwałę zatwierdzającą rzeczowy plan remontów przyjmuje się do realizacji taki zakres, który ma pokrycie w środkach finansowych funduszy remontowych określonych w § 8 niniejszego regulaminu, wynikających z ewidencji prowadzonej w oparciu o art.4 ust.41 pkt 2 u.s.m., przy zachowaniu pierwszeństwa robót mających na celu:
-
eliminację zagrożenia bezpieczeństwa użytkowników lokali i osób trzecich,
-
zabezpieczenie przeciwpożarowe budynków,
-
zachowanie należytego stanu sanitarnego budynków,
-
spełnienie wymagań ochrony środowiska,
-
zachowanie zapobiegawczego charakteru remontu.
§ 6
-
W przypadku wystąpienia pilnej konieczności wykonania prac remontowych spowodowanych awarią, a w szczególności tych, o których mowa w §5 ust.3 lit. a, b, c niniejszego regulaminu, Zarządowi przysługuje prawo zlecenia wykonania tych prac poza kolejnością ustaloną w rocznym planie remontów.
-
W innych uzasadnionych przypadkach konieczności wykonania prac remontowych nie ujętych w planie remontów Zarząd może wystąpić do Rady Nadzorczej o korektę rzeczowego planu remontów na bieżący rok.
-
W trakcie realizacji rzeczowego planu remontów należy zapewnić:
-
realizację robót ujętych w zatwierdzonym rzeczowym planie remontów,
-
bezpieczeństwo użytkowników i osób trzecich w trakcie prowadzenia prac remontowych,
-
stosowanie materiałów, wyrobów i technologii posiadających dopuszczenie do
powszechnego obrotu i stosowania w budownictwie,
-
stosowanie rozwiązań technicznych, materiałowych i technologicznych ograniczających uciążliwość dla użytkownika lokalu w trakcie prac remontowych
-
Prowadzone prace remontowe podlegają bieżącej kontroli oraz odbiorowi przez inspektorów nadzoru, którzy posiadają odpowiednie uprawnienia i kwalifikacje. Nadzór nad realizacją rzeczowego planu remontów sprawuje kierownik Gospodarki Zasobami Mieszkaniowymi.
IV. Fundusz remontowy utrzymania mienia Spółdzielni
§ 7
-
Fundusz remontowy utrzymania mienia spółdzielni, za wyjątkiem lokali użytkowych i garaży w najmie, przeznaczony jest na pokrycie kosztów remontów budynków, ich części, budowli i infrastruktury zaliczanych do mienia Spółdzielni.
-
Fundusz remontowy utrzymania obiektów stanowiących mienie Spółdzielni jest zasilany środkami finansowymi pochodzącymi z:
-
naliczenia wchodzącego w ciężar kosztów gospodarki zasobami zgodnie z dyspozycją art.4 ust.41 pkt 2,
-
uznaniem (w przypadku podjęcia przez Walne Zgromadzenie stosownej uchwały),
-
z innych źródeł (kredyty, pożyczki, dobrowolne wpłaty, dotacje, itp.).
-
Funduszu remontowego utrzymania mienia Spółdzielni nie obciąża się kosztami prac remontowych pokrytymi z:
-
odszkodowań wypłacanych przez firmy ubezpieczeniowe,
-
kar i innych obciążeń wykonawców robót remontowych wynikających z zawartych umów,
-
premii termomodernizacyjnych i remontowych,
-
innych źródeł finansowych np. dotacji.
-
Stawki naliczeń na fundusz remontowy utrzymania mienia Spółdzielni stanowią wpływy na fundusz remontowy utrzymania mienia Spółdzielni .
-
Z funduszu remontowego utrzymania mienia Spółdzielni przejściowo mogą być finansowane remonty poszczególnych nieruchomości, w których stan funduszu na remonty jest ujemny. Decyzję w tym zakresie podejmuje Rada Nadzorcza na wniosek Zarządu.
V. Fundusz remontowy poszczególnych nieruchomości
§ 8
-
Fundusz remontowy poszczególnych nieruchomości przeznaczony jest na pokrycie kosztów remontów dotyczących budynków i ich części oraz infrastruktury zaliczonych do nieruchomości i nieprzeznaczonych do wyłącznego korzystania przez poszczególnych użytkowników lokali, czyli stanowiących części wspólne nieruchomości, a w szczególności na:
-
finansowanie kosztów remontów zasobów mieszkaniowych,
-
odtworzenie chodników, opasek wokół budynku, parkingów i zatok postojowych,
-
wypłatę dla ubezpieczycieli z tytułu regresów za wypłacone kwoty odszkodowań dla członków Spółdzielni,
-
spłatę kredytów i odsetek bankowych zaciągniętych na remonty zasobów mieszkaniowych danej nieruchomości,
-
pokrycie kosztów usuwania awarii i usterek budowlanych w danej nieruchomości,
-
pokrycie kosztów wykonania projektów technicznych, ekspertyz, audytów danej nieruchomości,
-
pokrycie kosztów związanych z opomiarowaniem zużycia energii cieplnej,
-
pokrycie części kosztów związanych z wymianą stolarki okiennej wg. odrębnego regulaminu,
-
pokrycie kosztów napraw automatów i instalacji sterującej otwieranie szlabanów wjazdowych,
-
wydatki objęte planem remontów zatwierdzonym przez Radę Nadzorczą.
-
Fundusz remontowy poszczególnych nieruchomości jest zasilany środkami finansowymi pochodzącymi z:
-
odpisu wchodzącego w ciężar kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi zgodnie z dyspozycją art. 6 ust.3 u.s.m.,
-
nadwyżką bilansową (w przypadku podjęcia przez Walne Zgromadzenie stosownej uchwały),
-
zwiększenia wysokości odpisu na podstawie uchwały Rady Nadzorczej podjętej na wniosek Zarządu, jeżeli w danej nieruchomości wydatki na remonty przekroczyły stan posiadanych środków,
-
kredytami bankowymi,
-
innymi środkami.
-
Stawki odpisów wchodzące w ciężar kosztów gospodarki zasobami zgodnie z art.6 ust.3 u.s.m. mogą być zróżnicowane dla poszczególnych nieruchomości w zależności od ich stanu technicznego, konstrukcji budynków, okresu eksploatacji budynków, rodzaju zabudowy, wyposażenia i wynikają z zatwierdzonego przez Radę Nadzorczą rzeczowego planu remontów; jednakże dla jednej nieruchomości obowiązuje taka sama stawka odpisu na 1 m2 powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych.
-
W przypadku konieczności wykonania pilnych prac remontowych w poszczególnych nieruchomościach, przy jednoczesnym braku wystarczających wolnych środków finansowych wynikających z ewidencji prowadzonej zgodnie z § 2 pkt 6 u.s.m. na ten cel w danej nieruchomości, dopuszcza się na wniosek Zarządu przesunięcie wolnych środków funduszu spółdzielni w oparciu o uchwałę Rady Nadzorczej, w której określone zostaną zasady i termin zwrotu poprzez okresowe podniesienie stawki odpisu na fundusz remontowy dla nieruchomości, na rzecz której nastąpiło przesunięcie środków finansowych.
-
Ujemny stan funduszu musi być pokryty w okresie do 12 miesięcy poprzez zwiększenie coroczne wysokości odpisów na remonty.
VI. Fundusz remontowy lokali użytkowych do których prawo spółdzielcze posiadają członkowie Spółdzielni oraz osoby niebędące członkami Spółdzielni.
§ 9
-
Remonty lokali użytkowych stanowiących odrębną własność lub spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu członków Spółdzielni lub osób nie będących członkami Spółdzielni pokrywane są z przychodów:
-
z naliczenia w wysokości zatwierdzonej uchwałą Rady Nadzorczej na wniosek Zarządu Spółdzielni,
-
nadwyżką bilansową (w przypadku podjęcia przez Walne Zgromadzenie stosownej uchwały),
-
zwiększenia wysokości naliczenia na podstawie uchwały Rady Nadzorczej podjętej na wniosek Zarządu, jeżeli w danej nieruchomości wydatki na remont przekroczyły stan posiadanych środków,
-
kredytami bankowymi,
-
innymi środkami.
-
Fundusz remontowy lokali użytkowych przeznacza się w szczególności na:
-
pokrycie kosztów związanych z pokryciem kosztów związanych z remontem części wspólnych,
-
spłatę kredytów i pożyczek oraz odsetek bankowych zaciągniętych na cele remontowe lokali użytkowych,
-
pokrycie kosztów usuwania awarii i usterek budowlanych w lokalu,
-
pokrycie kosztów związanych z opomiarowaniem zużycia energii cieplnej,
-
pokrycie kosztów związanych z wymianą stolarki okiennej,
-
pokrycie innych kosztów gdzie następuje poprawa stanu technicznego, użytkowego i estetycznego lokalu.
-
Wysokość naliczenia od 1m2 powierzchni użytkowej dla lokali użytkowych ustalana jest przez Radę Nadzorczą w rocznym planie finansowo-gospodarczym Spółdzielni lub odrębnymi uchwałami.
-
Środki naliczone na funduszu są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych.
VII. Fundusz na legalizację lub wymianę wodomierzy
§ 10
-
Fundusz remontowy na legalizację lub wymianę wodomierz poszczególnych nieruchomości jest zasilany środkami finansowymi pochodzącymi z wpłat użytkowników lokali w ciężar kosztów.
-
Środki na wymianę lub legalizację wodomierzy przeznacza się na:
-
legalizację wodomierzy,
-
wymianę wodomierzy w ramach legalizacji.
-
Wymiany wodomierzy w ramach legalizacji w lokalach mieszkalnych i użytkowych dokonuje Spółdzielnia.
-
Legalizację lub wymianę wodomierzy dokonuje się w ramach zgromadzonych środków finansowych na funduszu wymiany i legalizacji wodomierzy.
-
Wysokość naliczenia na pokrycie kosztów legalizacji lub wymiany wodomierzy ustala Rada Nadzorcza na wniosek Zarządu Spółdzielni.
-
W przypadku wydatkowania na daną nieruchomość większych środków finansowych na legalizację lub wymianę wodomierzy niż zgromadzone na funduszu wymiany i legalizacji wodomierzy, Rada Nadzorcza niezwłocznie podnosi wysokość naliczenia na fundusz.
-
Właściciele, najemcy oraz osoby posiadające spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego ponoszą koszty wymiany wodomierzy w ramach legalizacji na podstawie wystawionej faktury.
VIII. Fundusz na konserwację i remont domofonów
§ 11
-
Fundusz na konserwację i remont domofonów poszczególnych nieruchomości tworzony jest na wniosek mieszkańców i jest zasilany środkami finansowymi pochodzącymi z naliczenia w wysokości ustalonej uchwałą Rady Nadzorczej na wniosek Zarządu Spółdzielni.
-
Środki na konserwację i remont instalacji domofonowej przeznacza się na:
-
konserwację linii, styków połączeń oraz sprawdzenie poprawności działania domofonów,
-
remont instalacji oraz osprzętu aparatów domofonowych.
-
Wysokość naliczenia przypadającego na lokal na pokrycie kosztów utrzymania oraz remontów instalacji domofonowej ustala się w oparciu o wysokość kosztów poniesionych w danym roku.
-
W przypadku wydatkowania na daną nieruchomość większych środków finansowych na konserwację lub remont domofonów niż zgromadzone na funduszu, Rada Nadzorcza niezwłocznie podnosi wysokość naliczenia na fundusz.
IX. Postanowienia końcowe
§ 12
Zakres prac remontowych i konserwacyjnych określa Regulamin używania lokali i porządku domowego uchwalonego Uchwałą Nr 8/2019 Rady Nadzorczej z dnia 21 lutego 2019 r.
§ 13
Regulamin uchwalono na posiedzeniu Rady Nadzorczej w dniu 21 lutego 2019 r. – Uchwałą nr 9/2019 i obowiązuje z dniem podjęcia. Traci moc Regulamin uchwalony przez Radę Nadzorczą uchwałą nr 20/2013 z dnia 29.08.2013r
Sekretarz Rady Nadzorczej Przewodnicząca Rady Nadzorczej
Czesław Podgórski Bogusława Mielniczuk